Έρευνα και μάθηση

Παρόλο που οι μπαταρίες έχουν σχεδιαστεί ώστε να αντέχουν πολλά χρόνια, η γνώση μερικών σημαντικών πληροφοριών μπορεί να παρατείνει κατά πολύ την ζωή τους. Δεδομένου ότι οι μπαταρίες είναι πολύ ακριβός εξοπλισμός ο σωστός χειρισμός τους είναι μεγάλης σημασίας. Το κόστος για την αντικατάσταση των μπαταριών είναι πολύ μεγάλο και καλό είναι να μη προκαλούμε μόνοι μας την αλλαγή τους νωρίτερα από την κανονική τους ώρα. Οι μπαταρίες αποφορτίζονται σε κάποιο μικρό βαθμό όταν δεν είναι σε χρήση. Αυτό το ποσοστό μπορεί να φτάσει το 4% ανά εβδομάδα. Το να κρατάμε τις μπαταρίες που δεν χρησιμοποιούνται για κάποιο διάστημα, φορτισμένες είναι πολύ καλή ιδέα. Ένας απλός τρόπος για να συμβεί αυτό είναι κάποια πολύ μικρά φωτοβολταϊκά πάνελ φόρτισης ( 5-15w ) τα οποία απλώς συντηρούν φορτισμένες τις γεμάτες μπαταρίες. Δηλαδή πρακτικά δεν μπορούν να τις φορτίσουν από την αρχή, αλλά μπορούν να αποτρέψουν την πλήρη αποφόρτιση στις… ξεχασμένες μπαταρίες. Μια πολύ κοινή περίπτωση που αυτό συμβαίνει είναι στις μπαταρίες αυτοκινήτου. Πολλές φορές τυχαίνει αυτοκίνητο που για κάποιο λόγο δεν έχει κινηθεί για πολύ καιρό, να μη μπορεί να ξεκινήσει και πάλι λόγω του ότι έπεσε η μπαταρία.

Μια ακόμη παράπλευρη απώλεια από τα μεγάλα διαστήματα αχρησίας ( φόρτισης – εκφόρτισης ) των μπαταριών είναι η μείωση της χωρητικότητας αλλά και γενικώς της διάρκειας ζωής της μπαταριάς. Οι μπαταρίες μέσα τους περιέχουν νερό και οξύ. Το οξύ είναι βαρύτερο από το νερό και συνεπώς κάθεται στο κάτω μέρος. Αν λοιπόν η μπαταρία δεν είναι σε χρήση αυτό το φαινόμενο γίνεται όλο και πιο έντονο και όλο και περισσότερο οξύ κάθεται στην βάση της μπαταρίας όπου και «σταθεροποιείται». Αυτός είναι άλλος ένας λόγος για να κρατάμε τις μπαταρίες μας φορτισμένες.

Η αποφόρτιση μιας μπαταρίας σε επίπεδα κάτω του 80% μπορεί να της προκαλέσει ανεπανόρθωτη ζημιά. Στην πράξη όταν μια μπαταρία 12V είναι πλήρως φορτισμένη μπορεί να δώσει πιο πολλά volt. Αν όμως φτάσει στα 10,5v και κάτω μπορεί να μη επανέλθει ποτέ στα κανονικά της επίπεδα. Όσο πιο φορτισμένη είναι μια μπαταρία τόσο μεγαλύτερη τάση μπορεί να δώσει. Παρόλο που μια μπαταρία μπορεί να αντέξει αποφόρτιση μέχρι και στο 20% των δυνατοτήτων της, καλό είναι να προσπαθούμε να μη υπερβαίνει το 50%. Αυτό έχει τεράστιο πρακτικό αντίκτυπο αφού στον υπολογισμό απαιτήσεων πρέπει να το λαμβάνουμε υπόψη μας πως δεν είναι όλη η ονομαστική χωρητικότητα διαθέσιμη για χρήση.

Οι μπαταρίες έχουν μεγάλη εξάρτηση από το περιβάλλον. Το κρύο μπορεί να μειώσει την απόδοση της μπαταρίας μέχρι και 20% στο επίπεδο του παγετού. Αντιστρόφως όταν η θερμοκρασία ανεβαίνει η χωρητικότητα της μπαταρίας επίσης ανεβαίνει. Για αυτό δεν πρέπει να μας φανεί παράξενο αν κάποιος τεχνικός μας πει ότι προσωρινά η μπαταρία που έχουμε στο αυτοκίνητο μέχρι να βγει το καλοκαίρι θα είναι εντάξει αλλά μόλις κρυώσει ο καιρός πρέπει να αλλαχθεί. Αυτό σημαίνει πως η μπαταρία είναι στα όριά της και έχει λίγη ζωή ακόμη έτσι και αλλιώς. Απλά το κρύο επιταχύνει το τέλος της.
Όταν συνδέουμε μπαταρίες για να μεγαλώσουμε την χωρητικότητα ( τράπεζα ενέργειας ) δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε μπαταρίες με διαφορετικά χαρακτηριστικά γιατί θα έχουμε απώλειες. Δηλαδή αν ξεκινήσουμε με 1 μπαταρία πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και να διαλέξουμε την κατάλληλη γιατί όλες οι επόμενες πρέπει να είναι με τα ίδια χαρακτηριστικά. Για αυτό καλό είναι να βρούμε μια μπαταρία την οποία θα μπορούμε να βρούμε πάλι στο μέλλον.

Περισσότερες πληροφορίες :

(Visited 297 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.